Published On: mar, Mai 17th, 2011

Bujor Macrin: “Conflictul este iremediabil deschis si imposibil de inchis. Singura solutie este sa plece. Sa renunte la a manageria aceasta institutie!”

Share This
Tags

* Oamenii de teatru Bujor Macrin, Monica Ivascu-Zugravu, Liliana Ghita, Mihaela Trofimov, Ramona Ginga-Terente, Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, Alin Florea si regizorul Radu Nichifor considera ca directorul Mircea Bodolan ar trebui sa demisioneze

“Actorii cu mare experienta din teatru au carente majore in dictie si impostatie” sau “Sa lucrezi cu regizori angajati e cea mai mare tampenie!” sunt o parte dintre afirmatiile directorului Teatrului “Maria Filott” din Braila, Mircea Bodolan, care i-au scandalizat pe actori si i-au determinat sa-si manifeste public indignarea si sa-i ceara acestuia sa plece.

“Pentru mine, lecturarea articolelor din ziar si a altor comentarii si articole de pe internet a fost o surpriza total neplacuta. Un gest ca asta nu se poate face! Cand ai venit manager intr-un teatru, se presupune ca stii unde vii. Ca te-ai informat ce fel de colectiv ai, ce performante are, ce nevoi are si iti faci un plan de management. Cred ca asa ceva nu s-a intamplat. Fiindca domnul Bodolan ar fi trebuit sa stie ca teatrul din Braila a fost prezent in aproape toate festivalurile nationale, a luat nenumarate premii cu spectacolele pe care le-a facut. Si nu orice fel de premii. Este un teatru considerat de critica de specialitate printre primele teatre din tara. Din punct de vedere al repertoriului pe care si-l alege, al calitatii spectacolelor si al calitatii actorilor este peste multe teatre din tara, inclusiv din Bucuresti. Toate afirmatiile pe care Bodolan le-a facut sunt fara acoperire. Sigur ca da, jumatate sau sfert de adevar este in fiecare, fiindca adevarul nu este niciodata absolut. A promis atunci cand a fost numit manager ca va sta de vorba cu fiecare actor in parte. Nu a stat. Se cearta pe holuri! Oricine il abordeaza, tipa si pleaca. In urma declaratiilor domnului Bodolan, conflictul este iremediabil deschis si imposibil de inchis. Singura solutie este sa plece. Sa renunte la a manageria aceasta institutie. Pentru ca nici nu cred ca se pricepe. El a fost actor, a condus un comitet de cultura si educatie unde se putea face orice, a fost apoi la o casa de cultura… nu stiu ce a facut acolo… A inchiriat sali. Probabil ca asta vrea sa faca si la teatru”, a declarat  actorul Bujor Macrin, pentru ziarul “Obiectiv – Vocea Brailei”.

Punctul de vedere al cunoscutului actor brailean este sustinut si de alti colegi, actrita Monica Ivascu-Zugravu declarand pentru ziarul “Obiectiv-Vocea Brailei” “ca nu mai exista cale de reconciliere intre manager si trupa. E rusinos ca domnul manager acuza actorii de situatii pe care chiar domnia sa le-a creat. In primul rand, din punct de vedere artistic ne-a intors in timp cu 20 de ani si majoritatea proiectelor propuse sunt doar pentru a avea un numar de premiere pe care sa il prezinte la primarie si nu spectacole de calitate la nivel de 2011. «Maria Filotti» este un teatru important in lumea teatrala romaneasca, dar, din pacate, in 8 luni de zile ne-am cam dus spre camin cultural, ceea ce brailenii nu merita sub nicio forma. Aici a intervenit reactia fireasca a actorilor, care au sesizat aceasta decadere crunta si era firesc sa aparam lucrurile bune pe care managerul le calca in picioare pur si simplu. E foarte urat din partea acestui conducator sa isi denigreze propria trupa. Vorbea de performanta. Dar performanta nu se face cu biciul! Noi, timp de 8 luni, am fost transformati in simpli executanti de texte. Este foarte adevarat faptul ca Bodolan avea un limbaj vulgar, ce nu cadreaza cu functia pe care o ocupa. Acuzatiile la adresa anumitor oameni din teatru, fie ca sunt actori sau regizori sunt trecute prin filtrul personal. Din punct de vedere artistic ele nu au nicio sustinere, insa managerul, timp de 8 luni, a platit si, din pacate, plateste polite personale. Razbunarile personale nu au nicio legatura cu aceasta meserie. Nu e firesc sa tragi pe margine spectacole importante, actori care ar fi putut aduce valoarea pe scena, doar pentru ca ai rautati. Sunt foarte multe situatii jenante si umilitoare in care ne-a pus pe noi, actorii, domnul Bodolan. Si tot dansul este cel care declara razboi. E jenant! Din motive de bun simt nu voi mai exemplifica amenintarile, impunerile si atitudinea de maidan pe care am suportat-o cu totii in aceasta perioada. Le multumesc sincer colegilor care au avut reactii la tot ce s-a intamplat in aceasta perioada si sustin cu toata inima ca nu sunt mofturi ale actorilor si nici orgolii nestapanite, ci doar dorinte de a pastra calitatea si prestigiul unei institutii pe care Braila si brailenii o merita. La final, va reamintesc o zicala, «omul sfinteste locul», ce cu siguranta nu i se potriveste domnului manager”.

Regizorul Radu Nichifor este si el siderat de afirmatiile lui Bodolan la adresa actorilor de la Teatrul “Maria Filotti”. “Am nimerit din lac in put. Nu e extrem de colocviala expresia asta, dar asa este: am nimerit din lac in put. In teatrele in care am mai lucrat eu, nu m-am intalnit cu o situatie similara, in care un director sa-si critice, intr-o conferinta de presa, trupa. Dar poate nu am eu o experienta atat de mare. In ceea ce ma priveste, cea mai grava critica la adresa mea venita din partea domnului Bodolan mi se pare aceea ca nu am respectat termenul pentru spectacolul «Scandal in culise» si ca din cauza asta am privat teatrul de 2.000 de spectatori. Este o acuzatie foarte grava si sper ca domnul manager a facut aceasta afirmatie in urma unui studiu extrem de laborios si bine documentat. 2.000 de spectatori platitori pentru un teatru ca Braila care, pe an, din cate imi aduc eu aminte, are in jur de 30.000 de spectatori, inseamna enorm de mult. Cred ca principala problema a domnului Bodolan este ca nu poate externaliza pe cine doreste dumnealui. Eu va asigur ca legislatia romaneasca, in momentul asta iti acorda suficiente parghii ca sa iti faci treaba. In fond, sunt un numar important de institutii de spectacol in tara asta care functioneaza dupa aceeasi legislatie. Dar este vorba despre incercarea de externalizare a unor oameni, punctual. Oameni care nu au vrut sa respecte niste cerinte cam ciudate, dupa parerea mea. De pilda, undeva la inceputul anului am fost sunat de domnul Bodolan si rugat sa fac o inlocuire de urgenta intr-un spectacol. Era vorba de inlocuirea doamnei Liliana Ghita. I-am explicat ca lucrurile astea nu se fac peste noapte, fiindca iti bati joc de spectacol si de actori. Nu poti inlocui pe oricine cu oricine. Mi s-a facut chiar si o sugestie… Si mi s-a explicat ca asta ar trebui sa fie o lectie data doamnei Liliana Ghita. De ce si pentru ce nu am inteles. Regizorii fac spectacole, nu se ocupa cu datul de lectii si nu mi se pare normal sa fie un regizor folosit intr-un meci sau intr-o relatie conflictuala cu cineva. De-a lungul timpului nu am avut relatii excelente cu doamna Ghita, dar profesional, de cate ori ne-am intalnit la scena, fiecare si-a facut treaba foarte bine, iar cele doua spectacole in care am lucrat cu dansa, pentru mine au insemnat ceva. M-as bucura sa fi insemnat si pentru dansa. Si pentru spectatori. Nu am fost de acord cu inlocuirea dumneaei, iar asediul asupra spectacolului a continuat”, a declarat  pentru  “Obiectiv – Vocea Brailei”.

Mircea Bodolan a tinut astazi o noua conferinta de presa in care a dezavuat demersul actorilor pe principiul “Cainii latra, caravana trece!”. Vom reveni.

Comentarii

comentariu

About the Author

-