Published On: mar, Mai 31st, 2011

Brăilenii, avertizaţi de poliţiști să nu cadă victima înșelăciunilor

Share This
Tags

Poliţiștii brăileni îi avertizează pe cetăţeni să nu se arate prea încrezatori în diferite persoane străine care vin și sub diferite pretexte, le cer bani. Oamenii legii spun că primesc tot mai des reclamaţii de la brăileni care au fost înșelaţi prin cele mai diverse metode posibile.

Iată un exemplu:  „În ziua de 12 mai a.c., T.C. (81 de ani), din municipiu, a sesizat faptul că, în urmă cu trei zile, în jurul orelor 15.00, la domiciliul său s-a prezentat un bărbat necunoscut care a invocat faptul că fiul său are o înţelegere cu acesta pentru a cumpăra o coală de tablă, la preţul de 3.000 de lei, aspect care, ulterior, s-a dovedit a fi neadevărat, şi l-a determinat astfel să achite suma de bani pe care o avea în locuinţă.

Despre escroc a reţinut că este în vârstă de 40 ani, solid-gras, înălţime 1,80 m, ten închis, păr şaten, tuns scurt, îmbrăcat în haine de culoare neagră. Iniţial, poliţiştii au întocmit dosar penal cu autor necunoscut, sub aspectul comiterii infracţiunii de înșelăciune. Cercetările desfăşurate, ulterior, de poliţişti au stabilit că principalul suspect este I.Z. (39 de ani), domiciliat în comuna Buzescu, judeţul Teleorman, faţă de care s-a propus punerea în mişcare a acţiunii penale şi arestarea preventivă.

Acesta va fi cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de înşelăciune, stabilindu-se că, în perioada 9-12 mai a.c., motivat de obţinerea de foloase materiale injuste pentru sine, folosind acelaşi mod de operare, a indus în eroare cinci părţi vătămate, vârstnici, cauzând un prejudicial total de 7.750 de lei.

Ca urmare, instanţa de judecată a emis, la data de 26 mai a.c., mandat de arestare preventivă, în lipsă, pe o perioadă de 30 zile, pentru inculpatul I.Z., de la data prinderii şi încarcerării sale.

În consecinţă, acesta va fi dat în urmărire la nivel naţional pentru ducerea la îndeplinire a mandatului”, se arată într-un comunicat dat publicităţii.

Pentru a evita pe cât posibil producerea unor astfel de evenimente, adresăm cetăţenilor câteva date despre acest gen de infractori, cauze şi recomandări preventive: “Pe de o parte, neatenţie, ignoranţă, naivitate, credulitate a cetăţenilor amatori de chilipiruri şi, pe de altă parte, persuasiune şi ingeniozitate a hoţilor când este vorba de a obţine un câştig imediat.

Cine sunt escrocii? Ei sunt, de regulă, comercianţii ambulanţi, cei care au întotdeauna „cea mai bună ofertă” pentru dumneavoastră.

Ei sunt cei care profită de cele mai multe ori de naivitatea şi neatenţia dumneavoastră, făcându-vă diverse „oferte speciale”, la preţuri fără concurenţă şi care nu trebuie sau nu pot fi ratate.

Ei sunt cei care nu aşteaptă ivirea unor ocazii prielnice, ci provoacă ei înşişi ocaziile în care acţionează. Ei sunt autorii infracţiunii de înşelăciune.

Aceşti indivizi, caracterizaţi din punct de vedere psihologic prin perspicacitate, imaginaţie, viclenie, perfidie, ipocrizie au capacitatea de a părea simpatici, cinstiţi, convingători, deosebit de amabili; au un simţ deosebit al improvizaţiei şi o uimitoare vitalitate, putere de convingere, mobilitate, forţând adesea succesul.

Strategiile folosite de această categorie de infractori anihilează conştiinţa, logica şi mai ales prudenţa victimei, care intră în jocul acestuia şi crede  afirmaţiile lui, deoarece acestea corespund dorinţelor sale lăuntrice. Se creează astfel o relaţie de insolită complicitate, succesul infractorului nefiind posibil fără coparticiparea cetăţeanului-victimă.

Modul de acţiune este preponderent pe cale verbală şi, cu toate ca nu au un nivel de pregătire ridicat, dispun de un debit verbal adaptat rolului şi adecvat scopului urmărit, accesibil victimei, alegându-şi dintre victimele potenţiale pe cele mai naive sau predispuse la înşelăciune. Principala armă de atac este minciuna, speculând credulitatea, naivitatea, vulnerabilitatea, ignoranţa, dorinţele cetăţeanului-victimă.

Aşa s-a întâmplat şi în ultimele cazuri semnalate Poliţiei Brăila, când, persoane necunoscute, folosindu-se de calitatea de comercianţi ambulanţi, au reuşit să înşele mai multe persoane, profitând îndeosebi de naivitatea şi neatenţia cetăţenilor-cumpărători.

Recomandări:

- Manifestaţi prudenţă şi atenţie faţă de vânzătorii ambulanţi, ce sunt dispuşi să vă facă diverse oferte speciale, reduceri de preţ, să vândă mai multe produse la preţul unuia singur, etc.; de multe ori, în spatele acestor tentaţii se ascunde o încercare de înşelăciune;

- Fiţi vigilenţi şi precauţi atunci când diverse persoane încearcă să vă convingă să achiziţionaţi diverse produse pe care le comercializează, sub pretextul că sunt trimise de cunoscuţi sau rude ale dumneavoastră care au nevoie de respectivele bunuri/ produse; evitaţi să intraţi în „jocul” lor, lăsându-vă convinşi de faptul că sunt atât de generoşi încât vă pun la dispoziţie propriul telefon mobil pentru a vorbi cu ruda care i-a trimis la dumneavoastră, pentru că nu veţi face altceva decât să purtaţi o discuţie telefonică cu unul dintre complicii infractorului;

- Solicitaţi-le să se legitimeze, cereţi-le un număr de telefon al firmei/instituţiei pe care o reprezintă şi rugaţi-i să aştepte până când sunaţi la respectivul număr pentru a le verifica identitatea/calitatea de angajat;

- Totodată, încercaţi să reţineţi câteva amănunte legate de aspectul fizic, înfăţişare, semne particulare, ce pot fi utile în cazul în care aţi fost victima unei înşelăciuni;

- Dacă aţi constatat că aţi fost victima unei înşelătorii, solicitaţi sprijinul vecinilor pentru prinderea autorului faptei, până la sosirea unui echipaj de poliţie;

- Apelaţi de urgenţă, gratuit, numărul 112, pentru a aduce la cunoştinţa Poliţiei fapta respectivă”, se mai arată în comunicat.

Comentarii

comentariu

About the Author

-