Published On: Soare, Feb 27th, 2011

Dar cu Flota cum ramane?

Share This
Tags

Stiu ca „dosarul Flota” e un subiect care a fost tocat marunt si intors pe toate fetele in spatiul public. Probabil multi dintre voi s-au si plictistit sa vada, sa auda sau sa citeasca despre cum  Basescu a vandut o flota care, la inceputul anilor ’90 era in primele zece din lume ca numar de unitati si capacitate (!!). In pofida acestei saturatii, problema continua sa existe: nu s-a rezolvat nimic pana acum, desi presa a prezentat  numeroase indicii care il incrimineaza pe cel care poarta acum in mod fraudulos scutul luptei anti-coruptie.

Mi-am reamintit de acest tun imens, de cca. 300.000.000 de dolari, pe care – se spune –  l-a dat Traian Basescu, dupa ce am citit intr-un ziar local faptul ca ultima nava a flotei romanesti (bulk-carrier-ul „Carmen Silva”) a fost retinuta la intrarea in Bosfor, urmand a fi executata silit in vederea recuperarii unei datorii a Petromin catre o societatea comerciala din Austria. Era ultima nava romaneasca.

S-a dus si ultima nava! “Scufundarea” flotei,  inceputa de Traian Basescu la inceputul anilor ’90 se incheie acum. Desi este blocat pentru ca a ajuns presedinte, „dosarul Flota” atarna ca o ghiulea de piciorul lui Traian Basescu. Credeti ca referirea din MCV la blocarea dosarelor de mare coruptie se refera la el sau la alte dosare, pe care Basescu le-a facut adversarilor sai politici, pe teme importante, cum ar fi caltabosi, termopane, pixuri, etc?

Din raportul Comisiei speciale, constituita conform art. 16 al. 2 din Legea nr. 115/1999 republicata privind responsabilitatea ministeriala, rezulta clar implicarea lui  Basescu, inca din 1991, in „pierderea ilegala a proprietatii de catre C.N.M. Petromin S.A. Constanta a celor 16 nave maritime angajate in relatii cu partenerii norvegieni” de la Klaveness.

  • Mai intai, Traian Basescu (alaturi de directorul general al Petromin) a semnat cu partea norvegiana o scrisoare de intentie, fara a avea aprobare sau mandat de la vreo autoritate ierarhica romaneasca.
  • In baza scrisorii de intentie, s-a incheiat un contract intre Petromin si Klaveness pentru constituirea unei societati mixte – Petroklav Inc. Bahamas. Unul dintre directorii acestei societati mixte externe era Traian Basescu, ministru al Transporturilor. Contractul de constituire a acestei societati trebuia aprobat de guvern. Acest lucru nu s-a intamplat niciodata.
  • In urma unei decizii a Board of Directors Petroklav, for al carui presedinte era Traian Basescu, s-a constituit holdingul Petromin Overseas Inc. cu 15 companii subsidiare proprietate de unica nava, precum si Petroklav Management Inc., societate mixta ce nu s-a constituit prin hotare de guvern, asa cum cerea legea. Ambele societati aveau sediul in Liberia.

o       Intr-un ordin emis de  Basescu, ce nu a fost inregistrat la ministerul Transporturilor, se precizeaza ca membrii Consiliilor Imputernicitilor Statului pentru societatile comerciale din sectorul naval isi desfasoara activitatea in baza atributiilor din regulament. Conform HG 19/1991, CIS al Petromin functiona in baza statutului si nu a unui regulament (acesta din urma era prevazut numai pentru regiile autonome).

o       Regulamentul prelua atributiile din statut, dar aducea completari si modificari, care au permis CIS al Petromin sa infiinteze societatile din Liberia si sa deruleze credite externe fara controlul Petromin si al BNR.

  • Toate cele 16 nave au devenit garantii in cadrul unui imprumut bancar de 45.000.000 de dolari (suplimentat cu 4.000.000 USD) contractat de Petromin Overseas Inc. Pentru ca acest lucru sa poata fi realizat, Traian Basescu a emis un ordin, in calitate de ministru al Transporturilor, prin care a transferat navele din proprietatea Petromin in cea a societatilor liberiene.
  • Transferul s-a realizat in baza ordinului de ministru si a unui act de vanzare (Bill of Sale), lipsind insa un document esential in practica maritima internationala: contractul de vanzare-cumparare (Memorandum of Agreement).
  • Prin acest lant de firme si prin comiterea unor abuzuri si a unor falsuri, se arata in Raport, Traian Basescu a reusit sa „vanda” Flota. O parte din documentele bancare accesibile releva faptul ca in contul Petroklav Inc. Bahamas au intrat 500.000 de dolari la doua luni dupa ce aceasta societatea si-a incetat activitatea. La scurt timp, dupa aceasat tranzactie, Traian Basescu a demisionat din functiile detinute la societatea respectiva (convenabil, nu?).

Pe scurt, cam asa arata povestea disparitiei Flotei.

Faptele sunt evidente, dar dosarul zace aruncat  prin sertarele DNA-ului lui Daniel Morar. Cel care striga in gura mare ca se lupta cu coruptia, ca dosarele politicienilor nu trebuie blocate, se afla in postura de a fugi din calea justitiei, invocand scutul imunitatii.

Basescu se ascunde in spatele biroului de la Cotroceni si spera ca lumea sa uite de Flota, si ca faptele sa se prescrie.  Am mers mult prin tara, in acesti ani. Ei bine, lumea nu uita. Si nici nu iarta. Nu uita ca tara care avea vreo 300 de nave acum nu mai are nici una. Si, mai ales, nu iarta modul las in care un asa-zis presedinte se ascunde de justitie, folosind imunitatea prezidentiala.

Fara barbatia de a merge in justitie pentru a lamuri definitiv lucrurile Basescu ar trebui sa aiba macar demnitatea sa taca. In schimb, cere celorlalti  (politisti, judecatori, vamesi, etc) sa fie corecti si le da lectii de morala, in “interes national”.  Basescu vede paiul din ochii celorlalti, dar nu vede barna  din ochiul sau.

Comentarii

comentariu

About the Author

-