Published On: lun, Ian 17th, 2011

Certificarea energetica este un simplu act birocratic

Share This
Tags

“Aplicarea Legii nr. 372/2005 si certificarea energeticã a apartamentelor din blocurile de locuinte în vederea vânzãrii-cumpãrãrii/închirierii locuintelor  se poate face numai dupa obtinerea acceptului tuturor partilor interesate. Consultarea Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare (ARAI), a Asociaţiei Auditorilor Energetici de Clădiri (AAEC) sau a Uniuni Notarilor Publici sunt importante dar realizarea si implementarea acestui proiect nu este posibila fara implicarea beneficiarilor: Asociatiile de Proprietari!
In acest sens Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat (organizatie nationala a asociatiilor de proprietari!), in numele asociatiilor  membre, va supune atentiei urmatoarele observatii: Solicitam realizarea unui program de informare a proprietarilor este esentiala. Solicitam organizarea unor intalniri bilunare cu reprezentantii asociatiilor! Solicitam stabilirea unui calendar de aplicare a legislatiei agreat de catre toate partile implicate. Solicitam discutarea problemelor aparute in derularea programului de reabilitare termica a blocurilor de locuinte. Solicitam imbunatatirea legislatiei si adaptarea ei la solicitarile beneficiarilor!
Declaratiile reprezentantilor MDRT arata ca situatia actuala a blocurilor (construite dupa cateva proiecte tip) este cunoscuta si citandu-i pe acestia “marea majoritate a blocurilor se incadreaza in clasa C sau D”. Astfel, nu intelegem utilitatea ca proprietarii sa mai cheltuiasca niste bani pe o hartie care sa confirme ceea ce cu totii stim deja: LOCUIM IN BLOCURI VECHI, MARI CONSUMATOARE DE ENERGIE.
Solicitam ca, dupa incheierea reabilitarii termice, sa se certifice intreaga cladire, asa cum permite de altfel directiva europeana, astfel incat rezultatul certificarii dpdv energetic dar mai ales costurile sa fie eficiente.
Am aflat de Hotărârea Uniunii Notarilor Publici din România nr. 335/17.12.2010, care, interpreteaza aplicarea Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, fără a forţa pe cei ce vor să încheie un contract de vânzare-cumpărare să dobândească un certificat energetic, atât timp cât aceştia consimt în faţa notarului public să dobândească proprietatea sau folosinţa imobilului respectiv, pe riscul lor, asumându-şi orice răspundere cu privire la efectele produse prin nedeţinerea informaţiilor cuprinse în conţinutul certificatului de performanţă energetică a clădirii. Considerăm, că un cumpărător poate observa cu destulă uşurinţă dacă apartamentul pe care intenţionează să-l cumpere are sau nu geamuri termopan, dacă imobilul a fost sau nu reabilitat etc.
Certificarea este un simplu act birocratic. In schimb, campaniile de informare si de clasificare a blocurilor in mod transparent (similare cu celebra bulina rosie pentru riscul seismic) pot da rezultate mai bune si pot accelera procesul de termoizolare si imbunatatire a conditiilor de locuit. Insa impunerea de cheltuieli nejustificate la nivelul proprietarului, individual, nu duce decat la o atitudine de respingere din partea cetatenilor care nu face decat sa diminueze impactul bunelor intentii prevazute in legislatia respectiva.
Cate apartamente sunt intabulate si au cadastrul facut dupa ani buni de aplicare a legislatiei in domeniu? Probabil ca vor mai trece peste 100 de ani in ritmul actual pana se va finaliza. De aceea solutia eliberarii automate a unui certificat energetic preliminar, in functie de proiectul tip utilizat in constructia blocurilor (cunoscut foarte bine – cartea tehnica putand sta la baza evaluarii si certificarii automate), ar fi fost o solutie mai buna si ar fi stimulat intrarea mai rapida in programul de reabilitare termica.
Guvernul se gandeste la sanctiuni dar pare sa fi uitat ca pentru a incuraja investitiile in eficienta energetica importante sunt facilitatile fiscale:
Proprietarii care investesc in masuri de eficienta energetica, inclusiv in certificatul de performanta energetica al locuintei, sa beneficieze de deducere din impozitul pe venit pana la contravaloarea de 500 Euro/an si de deducere din impozitul pe proprietatea certificata pana la acoperirea costului certificatului;
TVA “0″ pentru lucrarile de reabilitare si pentru materialele de constructii folosite la reabilitare (in prezent, se inregistreaza situatia absurda in care lucrarile de reabilitare suportate din fonduri publice sunt supuse taxarii, cota contributiei din partea asociatiei echivaland cu valoarea TVA);
Reamintim ca Romania este stat membru al Uniunii Europene, avand o serie de obligatii extrem de serioase legate de cresterea eficientei energetice. Fondul locativ din Romania este unul dintre cei mai mari consumatori de resurse energetice. Bucurestiul consuma o cantitate dubla de energie pentru incalzire fata de o capitala a tarilor nordice (in ciuda diferentei enorme a conditiilor climatice).
Starea proasta a cladirilor, incoerenta guvernamentala, descurajarea initiativelor de eficienta energetica si, nu in ultimul rand, nivelul scazut al veniturilor populatiei afecteaza sansa ca Romania sa indeplineasca obligatiile asumate ca stat membru UE si sa se inscrie in randul tarilor civilizate.
O lege poate fi aplicata doar daca exista un echilibru intre drepturi si obligatii, intre facilitati si sanctiuni.
Atragem atentia ca legiferarea trebuie facuta pentru si impreuna cu cetatenii, nu impotriva lor!
Prin presiuni si sanctiuni fara o informare si cointeresare a beneficiarilor, singurul rezultat va fi o respingere ferma a certificatului de performanta energetica!”, se arata intr-un comunicat de presa trimis de Marian Covache, presedinte FUAP BRAILA

Comentarii

comentariu

About the Author

-