Published On: lun, Oct 4th, 2010

Un nou sistem de acordare a ajutoarelor pentru incalzirea locuintei

Share This
Tags

* asta propune Federatia Uniunea Asociatiilor de Proprietari Braila

Federatia Uniunea Asociatiilor de Proprietari  (FUAP) Braila acuza pastrarea de 3 ani a aceluiasi plafon maximal pentru care se acorda ajutoare de incalzire si califica aceasta atitudine ca o sfidare la adresa cetatenilor.
Intr-un comunicat de presa transmis la redactie, FUAP explica faptul ca inca din 2008 se impunea un plafon de 700 lei, insa Guvernul Romaniei a preferat sa lase si pentru aceasta iarna plafonul maxim pentru care se acorda ajutoarele la 615 lei, venit net mediu lunar pe membru de familie. Presedintele FUAP, Marian Covache, sustine ca, potrivit prevederilor Constitutiei, “statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Avand in vedere scaderea repetata a veniturilor salariale si a pensiilor, prabusirea puterii de cumparare in ultimii 2 ani, cresterea alarmanta pentru categorii sociale din ce in ce mai largi a ponderii cheltuielilor cu locuinta, este inadmisibil faptul ca Romania este pe ultimul loc din Uniunea Europeana la fondurile alocate pentru protectia sociala, adica mai putin de un sfert din media europeana pe cap de locuitor”.
In acest context, FUAP solicita adoptarea de urgenta a unei prevederi legale potrivit careia acordarea de ajutoare de incalzire sa se faca pe trepte de venit: “Astfel, pentru perioada 1 noiembrie 2010 – 31 martie 2011, compensarea procentuala a valorii efective a facturii la energie termice se acorda dupa cum urmeaza: familiile si persoanele singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza
sub 200 lei – compensare  90%; intre 200,1- 300 Lei, compensare 80%; intre
300,1- 400 Lei, compensare 70%; intre 400,1- 500 Lei, compensare 60%; intre 500,1- 600 Lei, compensare 50%; intre 600,1- 700 Lei, compensare  40%; intre 700,1- 800 Lei, compensare 30%; intre 800,1- 900 Lei, compensare 20%; intre 900,1- 1000 Lei, compensare 10%.
De asemenea, tinand cont ca, pe termen mediu si lung, doar masurile de eficienta energetica vor dimensiona o factura suportabila atat pentru cetatean, cat si pentru bugetul de protectie sociala, propunem: *revizuirea cadrului legal prin consultarea obligatorie si reala a reprezentantilor asociatiilor de proprietari * reglementarea posibilitatii de a atrage fonduri private pentru lucrarile de reabilitare *asociatiile de proprietari care au resursele necesare pentru a realiza din banii lor lucrarile, sa beneficieze gratuit de auditul energetic si proiect * proprietarii care investesc in masuri de eficienta energetica sa beneficieze de deducere din impozitul pe venit pana la contravaloarea de 500 Euro/an *TVA “0” pentru lucrarile de reabilitare si pentru materialele de constructii folosite la reabilitare (in prezent, se inregistreaza situatia absurda in care lucrarile de reabilitare suportate din fonduri publice sunt supuse taxarii, cota contributiei din partea asociatiei echivaland cu valoarea TVA)* fondurile de reabilitare trebuie alocate direct proprietarilor (ca in Germania) si acestia trebuie sa decida ei insisi asupra executantului lucrarilor. Cofinantarea de 50% din partea Guvernului trebuie sa fie alocata direct asociatiilor de proprietari, urmand ca primariile care au posibilitatea, sa suplimenteze sumele alocate cofinantarii. In toate cazurile, asociatia de proprietari trebuie sa fie cea care negocieaza si alege executantul, avand in vedere ca lucrarile se executa pe proprietate privata, nu publica.

De asemenea, trebuie incurajata obtinerea de credite garantate de stat/cu dobanda subventionata pentru accelerarea proiectelor de reabilitare termica. Alta solutie complementara ar putea fi achitarea in faza initiala de catre proprietari a lucrarilor de reabilitare, urmand ca autoritatile sa ramburseze in urmatorii  5-10 ani banii investiti (inclusiv prin compensarea unor taxe si impozite locale datorate). In plus, trebuie standardizate pachete de masuri de reabilitare ce pot fi aplicate blocurilor construite dupa proiecte tip, astfel incat sa scada costurile de auditare si proiectare. Programul de reabilitare termica trebuie compatibilizat cu Programul “Casa verde”, administrat de Ministerul Mediului, deoarece obiectivele finale ale celor doua initiative converg. Din punct de vedere administrativ si al eficientei cheltuirii banului public, este important un management comun al celor doua programe. Din punct de vedere tehnic, integrarea solutiilor de utilizare a energiei din surse regenerabile se poate face numai in acelasi timp cu lucrarile de reabilitare termica. Este obligatorie posibilitatea ca asociatiile de proprietari sa fie reprezentate in relatia cu tertii, inclusiv cu primariile, de formele asociative din care fac parte”.
Covache reaminteste ca Romania este stat membru al Uniunii Europene si are o serie de obligatii legate de cresterea eficientei energetice: “Fondul locativ din Romania este unul dintre cei mai mari consumatori de resurse energetice. Bucurestiul consuma o cantitate dubla de energie pentru incalzire, fata de o capitala a tarilor nordice, in ciuda diferentei enorme a conditiilor climatice. Starea proasta a cladirilor, incoerenta guvernamentala, descurajarea initiativelor de eficienta energetica si nu in ultimul rand, nivelul scazut al veniturilor populatiei, afecteaza sansa ca Romania sa indeplineasca obligatiile asumate ca stat membru UE si sa se inscrie in randul tarilor civilizate”.

Comentarii

comentariu

About the Author

-