Published On: lun, Oct 4th, 2010

Premieră la Teatrul „Maria Filotti” – „Peer Gynt” de Ibsen şi premisele unui succes

Share This
Tags

* spectacolul omonim după Henrik Ibsen este regizat de tânărul Vald Cristache, proaspăt absolvent al universităţii de profil din capitală şi îl are în rolul principal pe Marius Stănescu * publicul a aplaudat de mai multe ori la scenă deschisă, răsplătind astfel actul artistic şi creatorii lui * la eveniment au fost prezenţi reprezentanţi la vârf ai Ambasadei Norvegiei în România – sponsor al spectacolului

Spectacolul „Peer Gynt” de Henrik Ibsen a deschis, vineri şi sâmbătă – 1 şi 2 octombrie, stagiunea 2010- 2011 la Teatrul „Maria Filotti” şi după reacţia publicului şi multitudinea de aplauze la scenă deschisă, se poate spune că este de bun augur pentru dramaticul brăilean, dar şi pentru noul directorat, deţinut din aceste zile de actorul şi cantautorul Mircea Bodolan. Acesta a semnat de curând contractul de management, dar meritul punerii în scenă a piesei lui Ibsen aparţine directorului interimar din perioada anterioară, Rodica Antonescu, ce se ocupă cu relaţiile publice la teatru. Demersurile Rodicăi Antonescu  au condus la finanţarea spectacolului de către Ambasada Norvegiei  în Bucureşti, la premieră fiind prezent însuşi Excelenţa Sa Øystein Hovdkinn – ambasadorul norvegian. Acesta declarat, referitor la spectacol: „În ultima vreme există un interes în continuă creştere faţă de cultura norvegiană, mai cu seamă în ceea ce priveşte arta teatrală. Am fost plăcut surprinşi de iniţiativa Teatrului „Maria Filotti” de a realiza o punere în scenă modernă a unei piese clasice, scrise de unul dintre cei mai apreciaţi dramaturgi norvegieni, Henrik Ibsen. Reinterpretarea în cheie modernă, cu o scenografie neconvenţională, chiar îndrăzneaţă aş spune, a unei piese clasice norvegiene, de o echipă tânără de artişti români este  expresia unei cooperări culturale care capătă noi dimensiuni şi perspective”.

Regia lui Vlad Cristache, aproape de spiritul lui Ibsen

Spectacolul regizat de Vlad Cristache, absolvent promoţia 2009 a Universităţii „I. L. Caragiale” din capitală, are doar în aparenţă ceva   modernisme, mai degrabă în decor şi uneori în costume, atât cât să apropie de omul comtemporan atmosfera dramatică a piesei, datând din 1867 şi să sublinieze pe ici, pe colo, firea poetică a eroului central, Peer Gynt. Acesta din urmă este interpretat de Marius Stănescu – actor invitat, care dă întreaga dimensiune a personajului, aşa cum a creionat-o autorul: visător, pragmatic uneori, delăsător, afemeiat, iubitor de petreceri, aventură şi băutură, dar mai cu seamă dornic de onoruri şi faimă. Nimic mai actual decât acest portret pe care Marius Stănescu îl reuşeşte  de minune – aşa cum de altfel îşi dorea regizorul, de aceea a ales să lucreze cu actorul Teatrului Odeon – şi care se transfigurează, transformându-se la final, doar prin gesturi, în bătrânul care este salvat prin dragoste de la pierea în flăcările iadului. Distribuţia cuprinde nume de referinţă din echipa brăileană Liliana Ghiţă, Bujor Macrin, mai tinerii Zarcu Zane, Marcel Turcoianu, Wanessa Radu, de asemenea Silvia Tariq, Flori Popa, Costică Burlacu,  Adrian Iacov, copilul Ilona Marin şi actorii invitaţi Alexandra Sălceanu, Adrian Nicolae. De remarcat în acest context jocul lui Adrian Nicolae – tânărul are prestanţa, accentele şi dicţia necesare unui actor care îşi trespectă meseria.

Scenografia semnată Gheorghe Mosorescu – deopotrivă şi preşedintele filialei locale a Uniunii Artiştilor Plastici din România, este caracterizată de o simplitate încărcată de simboluri. De altfel, simbolistica este folosită din plin de Vlad Cristache, care aduce şi note de umor în drama norvegiană, păstrând însă pregnant firul poetic şi visător, întocmai ca eroul poveştii. Muzica semnată Cornel Cristei. Compozitorul – ar trebui să fie foarte cunoscut iubitorilor muzicii româneşti, fiind unul din componenţii primei formule a trupei „Roşu şi Negru” – are, de asemenea, un rol sesizabil în definirea ideilor de bază din teatrul lui Ibsen.

Este important de ştiut şi cum vede regizorul lucrurile: „Piesa aceasta de Ibsen este un text pe care eu l-am citit ca pe o pledoarie pentru libertate, pentru un spirit rebel şi sensibil care nu se poate integra întro societate meschină şi mediocră şi cumva e o dorinţă care există în mine, şi care se transferă prin acest text în spectacol, de a evada dintro societate banală, rutinizată şi mediocră, care nu permite naşterea niciunui sentiment pur… Ideea este că personajul ăsta – ceea ce este important la acest personaj -, ca să evadeze dintro lume meschină, mediocră şi banală, îşi construieşte o lume imaginară de care nu se mai poate debarasa. La un moment dat, trăieşte pe muchia dintre vis şi realitate şi nu mai poate distinge… ”, preciza întrun dialog anterior Vlad Cristache. Şi mai mult, tânărul afirmă: „În tot ce fac încerc să am o doză de onestitate, inclusiv faţă de ceea ce simt eu că trebuie comunicat acum, în acest moment”.

Premiera a fost achizionată de STX RO Offshore Brăila SA – sau cum îl cunoaştem mai bine, Şantierul Naval – o investiţie norvegiană, iar următoarele spectacole sunt programate pentru zilele de 16 şi 17 octombrie.

Comentarii

comentariu

About the Author

-