Published On: mar, Sep 7th, 2010

“Inspectorul scolar general a fost nu mana de fier, ci mana sfintita!”

Share This
Tags

* o spune capitanul vasului Borcea, Ilie Tincu, ce care, dupa 31 de ani de activitate, se si vedea coborat pe mal definitiv * Ilie este fericit ca posturile echipajului navei au fost salvate de la restructurare, pe ultima suta de metri, de inspectorul scolar general Viorel Botea

Dupa cum va informam zilele trecute, cu numai cateva luni inainte de aniversarea a 100 de ani de la constructia sa, nava cu abur si zbaturi Borcea, un simbol al Brailei, a fost la un pas de a fi trasa pe dreapta si intrata in uitare. Cauza? Nu starea tehnica a vasului, care este una de exceptie, pentru varsta respectabila pe care o are, ci austeritatea bugetara. Mai exact, reducerile de buget ce trebuia sa fie operate la Palatul Copiilor au atins si echipajul de pe Borcea, toate cele sase posturi fiind trecute pe lista de disponibilizari. Numai interventiile facute de inspectorul scolar general Viorel Botea la Minister au facut ca vasul sa nu fie tras undeva la mal si abandonat, pentru cine stie cata vreme.

Eforturile lui Botea au fost apreciate cel mai mult de capitanul navei, Tincu Ilie, pentru care oprirea definitiva a functionarii “copilului sau de suflet”, asa cum numeste Borcea, ar fi fost devastatoare. Ilie nu ezita sa spuna ca Botea avut “mana sfintita”, cand a salvat vasul: “De fapt, nu s-au salvat posturile, a fost salvat copilul. Acesta este primul meu copil, de 31 de ani, de cand tot sunt la timona lui, il consider in primul rand copilul meu, in afara celor doi copii naturali pe care ii am. Deci era pacat ca un bun cu o vechime atat de mare, care reprezinta o parte din istoria tarii, pe linie de navigatie, care a reprezentat coroana regala, pe care cu mandrie o purtam si acum, sa fie abandonat din nou. Au fost atatea lupte, se stie din presa cate lupte s-au purtat ca sa putem pastra nava si a venit aceasta ordonanta de reducere a numarului de posturi din invatamant cu 25%, dupa reducerea salariala; dar aici am gasit o mana nu de fier, eu as zice o mana sfintita, a inspectorului scolar general si a conducerii Inspectoratului, care nu a facut altceva decat sa pastreze bunul acolo unde ii este locul si copiii Brailei si copiii din toata  tara sa se bucure de serviciile navei, de clipe de neuitat pe care le pot petrece la bordul navei – dar nu numai copiii, ci sunt grupuri de straini, din diverse orase ale tarii si de-abia acum simt ca incep sa apara cereri mai multe pentru inchirierea navei”.

Noul director de la Palatul Copiilor, Marian Ciurea, considera si el ca s-a facut un act de dreptate, pastrand vasul Borcea in functiune. El ne-a explicat ca echipajul navei este la minimum posibil si daca un singur post s-ar fi redus, Borcea nu ar mai fi putut iesi in larg, pentru ca regulile de navigatie nu i-ar fi permis. Ciurea ne-a facut si un scurt istoric al vasului: “Constructia acestei nave a inceput in anul 1911, la Turnu Severin si inca mai functioneaza in momentul de fata cu piese originale. A facut primul mondial ca atelier mecanic mobil pentru vasele de lupta de pe Dunare. In al doilea razboi mondial, a fost unitate de transmisiuni. Dupa razboi, sovieticii au preluat-o ca despagubire de razboi. Remorcherul sovietic care tracta nava spre Odessa a luat foc si Borcea a plutit in deriva, neputand sa navigheze pe apa sarata, pana a fost gasita de un vapor romanesc si adusa inapoi, in tara , navigand zi de zi, pana in anul 1974. In anul 1984, a trecut de la Ministerul Fortelor Armate la Ministerul Invatamantului si a fost data spre folosinta Palatului Copiilor din Braila , fosta Casa a Pionierilor. In anul 2004, Ministerul Educatiei si Cercetarii a investit pentru restaurare peste 14 miliarde lei vechi si inca 50.000 de euro, pentru proiectul de amenajare interior”.

Borcea, nava cu aburi şi zbaturi, e inscrisa in patrimoniul national la categoria tezaur, cea mai inalta clasa, in 1999, ea beneficiind tot de o interventie salvatoare, dar din partea directorului Muzeului, Ionel Candea. Mai exact, in acel an, cateva persoane din Austria care si-au dat seama de potentialul navei, au dorit sa o cumpere pe nimic, mai ales ca nu fusese bine intretinuta si nu arata grozav. Afland de intenţie, Ionel Candea a inscris-o in regim de urgenta, in doar 24 de ore, in patrimoniul cultural national, categoria tezaur si a impiedicat vanzarea, salvand astfel nava.

Borcea a fost, intr-o perioada, iahtul regelui Ferdinand, iar coroana regala a ramas si acum montata pe vas, ca simbol al gloriei trecute. Este primul vapor facut de inginerii ro­mani, care pana atunci construisera doar barje, slepuri si mici ambarcatiuni, iar dupa aproape 100 de ani, Borcea inca mai functioneaza cu piesele originale. Vasul a fost dat la apa in 1914, a navigat cu diferi­te intrebuintari pana in 1974, cand a fost casat si trimis in cimitirul de nave de pe Bratul Macin. De acolo, a fost salvat si re­pus pe linia de plutire de actualul coman­dant, Tincu Ilie.

Comentarii

comentariu

About the Author

-