Published On: mie, Apr 14th, 2010

Orasul de sub oras

Share This
Tags

Hrubele Brailei. Un loc in care parca timpul s-a oprit in loc. Inconjurate de un aer de legenda, aproape ca nu exista brailean care sa nu fie fascinat de misterul care se ascunde in spatele acestora. Se vorbeste despre aur ingropat, cai subterane de transport prin care scapau nelegiuitii, hrubele Brailei nu si-au dezvaluit inca, nici pe departe, misterul ce le inconjoara.

Considerate odinioara cai pentru transportat praful de pusca, hrubele au devenit in anii din urma motiv de surpare a locuintelor brailenilor, mai ales cand ploua mai aprig. Si, desi toata lumea stie de ele, nimeni nu s-a preocupat prea mult sa le catalogheze integral, iar cand conducerea Muzeului Brailei a propus, periodic, din 1989 incoace, punerea lor in valoare, raspunsul administratiei locale a fost negativ. Idei de valorificare a potentialului acestora sunt numeroase. Portiuni din aceste hrube, amenajate stiintific si atractiv, ar putea reprezenta puncte deosebite din punct de vedere al atractiei turistice. Insa, atata timp cat aproape nimeni nu poate sa le vada, aura de mister continua sa planeze. Este adevarat ca pasajele subterane nu mai sunt circulate de multa vreme, insa oamenii care le-au descoperit sub casele lor nu le-au dat o prea mare importanta istorica, ci le-au reamenajat in functie de necesitatile lor, transformandu-le in beciuri numai bune pentru a-si depozita unele produse.

Din pacate, nici pana astazi nu s-au descoperit documente care sa dovedeasca si sa localizeze cu exactitate existenta unui sistem intreg de hrube al Brailei, dar, in schimb, s-au nascut legende, s-au facut presupuneri si reconstituiri pe baza unor ramasite, a unor urme descoperite in timp. Nu exista, in momentul de fata, un plan care sa arate de unde sunt, unde se afla exact hrubele. Niciuna nu a fost cercetata din punct de vedere arheologic, decat dupa ce s-a prabusit. In tot orasul s-au descoperit parti prabusite, ceea ce i-a facut pe cercetatorii de la Muzeul Brailei sa presupuna ca a existat odinioara un intreg sistem care pornea din Cetatea Brailei si se ramifica spre portile exterioare ale orasului.

De ani de zile, brailenii stiu ca prin hrubele subterane, turcii puteau sa le strabata calare, atat de spatioase erau galeriile circulabile. In colectiile Muzeului Brailei se mai gasesc cateva date despre doar unele segmente din ceea ce-au fost hrubele cu caracter militar ale Brailei inainte de 1828, anul eliberarii de sub turci. Se pare ca traseul pornea de la fortificatia ultima, respectiv de la Citadela, aflata in zona de nord de la Gradina Mare, de la Vadul Schelei si pana la ultimul zid de aparare catre Bulevardul Cuza de astazi, unde se aflau cele noua bastioane, amplasamentele tunurilor din Garnizoana Braila. Dupa 1829-1830, ramase in paragina, galeriile s-au prabusit in cea mai mare parte, dar foarte multe dintre ele au si rezistat pentru ca au fost captusite cu caramida. Segmente din acest traseu de hrube s-au pastrat pe Bulevardul Panait Istrati, fost Sulina, pe strada imparatul Traian, dar si in alte cateva zone din oras.

Nu au fost inca descoperite toate hrubele din Braila, iar acest lucru pare acum, departe sa se intample. Unele hrube sunt aproape perfect conservate, altele se prabusesc si sunt descoperite, intamplator, in momentul in care mai apare o constructie sau se mai asfalteaza o strada. Intre timp, miserul ramane.

Comentarii

comentariu

About the Author

-