Published On: mie, Apr 14th, 2010

Cum sa nu iei teapa la intretinere!

Share This
Tags

In perioada aceasta, multe persoane au “scapat”, provizoriu, ce-i drept, de problemele cu asociatiile de proprietari, atat cu plata intretinerii cat si cu sumele afisate si uneori „umflate” de catre administratorii de bloc. Daca vi se pare ca factura „nu este in regula”, e bine sa cereti lamuriri presedintelui de bloc sau sa mergeti sa va arate chitantele de la furnizori si sa va explice cum s-a facut calculul. Deasemenea, la cea mai mica nelamurire in legatura cu plata intretinerii, puteti pune o intrebare, in scris, asociatiei de proprietari. In cazul in care nu i se raspunde (desi sunt obligati sa o faca in termen de sapte zile), atunci va puteti adresa la primarie, unde se afla un serviciu specializat pentru astfel de probleme.

Multi stiu, putini cunosc

Intretinerea este formata din contributii calculate pe numar de persoane si contributii pentru suprafata utila sau „cota parte de proprietate“. Primele cheltuieli scazute din totalul facturilor sunt cele pe care le datoreaza asociatiei acele spatii folosite in alte scopuri decat de locuinta.

Conform articolului 36, alineatul 1 din HG 400, daca intr-un bloc exista o frizerie, un cabinet de avocatura sau se desfasoara orice alta activitate comerciala intr-un apartament sau la parterul blocului, administratorul este obligat ca inainte de defalcarea pe persoane si apartamente a sumelor adunate din facturi sa scada din acestea cheltuielile convenite de adunarea generala a locatarilor cu proprietarii spatiilor comerciale. Apoi, sumele ramase se impart pe numar de persoane sau cota parte de proprietate.

- Daca nu exista contoare de masurare a consumului de apa calda si rece la scara blocului sau la bransamentul blocului, nu se tine cont de eventualele contoare existente in apartamente. Conform articolului 38, alineatul 2, consumul se determina in sistem pausal.

- Daca aceste contoare exista, iar mai departe sunt apometre si in apartamente, este de datoria administratorului (conform articolului 22) sa le citeasca lunar sau periodic (in functie de hotararea adunarii generale) si sa treaca datele in fisa apartamentului. Consumul de apa calda si rece este determinat astfel, in functie de ceea ce arata contorul din apartament, cu conditia ca aparatele respective de masura sa fi fost montate cu acordul asociatiei.

- Daca nu exista aparate de masura in toate apartamentele, adunarea generala stabileste citirea consumurilor, repartizarea cheltuielilor si modalitatile de plata. Indiferent daca are sau nu toata lumea apometre, plata cotelor individuale nu exclude plata cheltuielilor pentru partile comune. Lumina de pe scara, din boxe sau alte spatii comune, curentul consumat de hidrofoarele din subsol, precum si ascensorul se platesc tot la numar de persoane.

Tot adunarea generala hotaraste daca locatarii de la etajul 1, mezanin, parter si demisol sunt scutiti de la plata liftului.

Cheltuielile cu ridicarea gunoiului, vidanjarea, deratizarea etc sunt repartizate pe numar de persoane, in conformitate cu clauzele contractului incheiat cu furnizorii (contract pe care aveti dreptul sa il vedeti!)

Cota parte din proprietate reprezinta raportul suprafetei totale utile a locuintei, fata de totalul suprafetei utile a tuturor locuintelor din condominiu. Cheltuielile calculate in functie de cota parte din proprietate sunt: cheltuielile pentru lucrari de intretinere, reparatii, consolidari la partile comune, cheltuielile pentru incalzirea spatiilor aflate in proprietate comuna (casa scarilor, holuri, spalatorii, uscatorii etc), cheltuielile privind consumurile de apa si canalizare necesare intretinerii spatiilor comune, cheltuielile cu salarizarea personalului si cu consumabilele.

Pe numar de persoane se calculeaza:

- salariul femeii de serviciu,

- curentul pe partile comune (casa scarii, subsol),

- gunoiul (care se stabileste in functie de firma cu care are contract primaria de care apartineti),

- curentul care alimenteaza liftul, evident, unde este cazul.

Daca blocul are contor separat la lift, plata energiei electrice consumate de acesta se face numai de cei care merg cu liftul, cei de la parter si etajul 1 fiind scutiti de la plata, in functie de hotararea adunarii generale.

Pe cota indiviza se platesc orice imbunatatiri sau reparatii aduse blocului. De exemplu: inlocuirea tevilor, zugravirea fatadei blocului, repararea terasei, intretinerea si repararea liftului, a interfonului, salariul administratorului, cheltuielile gospodaresti (telefonul administratorului, in functie de caz), consumabile (inlocuirea becurilor, ustensilele pentru curatenia scarii etc).

Daca lipsiti de la domiciliu o perioada mai lunga, sunteti scutit de plata cheltuielilor pe numar de persoana, numai daca ati inmanat o cerere presedintelui, nu si de plata cotei indivize.

In ceea ce priveste caldura, la cei care au repartitoare e mai usor. Se citesc contoarele, apoi se da centralizatorul administratorului, care va face calculul, in functie de factura de la Distrigaz si de la firma care a montat repartitoarele. La cei care nu au contoare se calculeaza in functie de suprafata utila a apartamentului. La apa rece/calda, pentru cine nu are montate apometre se merge pe pausal (plata se face pe numarul de locatari declarati).

Cum se calculeaza penalizarile la intretinere

Modul de calcul al restantelor si penalizarilor la intretinere e inca o necunoscuta pentru multi administratori de bloc. Locatarii nu inteleg de ce trebuie sa plateasca mai mult decat vecinii din alte blocuri. Numai asociatiile de proprietari au voie sa-si stabileasca propriul sistem de penalizari. Asociatia trebuie sa aiba hotarare judecatoreasca de infiintare si cod fiscal. Asociatiile de locatari (nu cele de propietari) nu pot decat sa repartizeze penalizarile venite pe facturile furnizorilor in functie de restantieri.

Regulile penalizarilor trebuie hotarate in cadrul unei adunari generale si sunt inscrise intr-un proces-verbal. Numai existenta unui document scris indreptateste administratorul sa aplice penalizarile.

Prin lege, penalizarile nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi, adica sase la suta pe luna. Aceasta inseamna ca la un milion de lei se aplica o penalizare de 2.000 lei pe zi. Dupa 30 de zile, restantierul va avea de platit 1.060.000 lei. Prin aplicarea acestor penalizari, asociatia isi plateste toate facturile intarziate si mai ramane si cu bani. De obicei, penalizarile venite de la furnizori de servicii publice (apa, termoficare, gunoi, lumina) sunt de 0,07% pe zi.

Administratorului ii este interzis sa calculeze penalizare la penalizare, iar valoarea acesteia nu poate depasi valoarea intretinerii neplatite. Penalizarea se aplica dupa 30 de zile de la data scadenta a intretinerii. De regula, penalizarea se aplica dupa minimum 35 de zile sau maximum 45 de zile de la afisarea listei de plata. Daca penalizarile se datoreaza unei gestiuni deficitare, locatarii nu au obligatia sa plateasca. Acestea vor fi suportate de administratorul care intarzie din neglijenta afisarea listelor.

Administratorilor le este interzis sa afiseze penalizari scrise cu rosu. Regulile contabilitatii spun ca aceasta culoare inseamna stornare, asa ca suma afisata este de fapt o datorie a asociatiei catre locatari si nu invers.

Comentarii

comentariu

banner-INF

About the Author

-